در سوگ باقر مؤمنی

مراسم بدرود وخاکسپاری باقر مؤمنی
(۱۴۰۲ -۱۳۰۵)

از ملک ادب حکم ‌گزاران همه رفتند
شو بار سفـر بند که یاران همه رفتند
مراسم بزرگداشت و خاکسپاری رفیق دانا و اندیش‌ورز توانای ما، باقر مؤمنی، مورخ، نویسنده، مترجم و کنشگر دیرینه‌ی چپگرا که ما را واگذاشت و گذشت،
ساعت ده روز سه‌شنبه ۲۸ نوامبر ۲۰۲۳ (۷ آذر ۱۴۰۲) در گورستان پرلاشز برگزار می‌شود

نشانی :
Crematorium (coupole)
تالار بزرگ پرلاشز
Cimetière parisien du Père-Lachaise
Avenue du Père Lachaise
Paris 75020
Métro Gambetta. Ligne 3
خانواده و دوستان باقر مؤمنی

bagher-momeni-noghteh

باقر مؤمنی، مورخ، نویسنده، مترجم و کنشگر چپ‌گرای ایرانی، بامداد 19 نوامبر 2023/ 28 آبان 1402 در بیمارستانی در پاریس چشم بر جهان فروبست.
باقر مؤمنی اردیبهشت 1305 در کرمانشاه به دنیا آمد. پس از پایان دبیرستان، به تهران رفت، در دانشکده‌ی حقوق دانشگاه تهران درس خواند و در این رشته کارشناس شد. پس از چندی به فرانسه رفت، در دانشگاه سوربون پاریس سرگرم تحصیل شد و در تاریخ، مدرک دکترا گرفت.
این روشنفکر پیشرو که از جوانی به مبارزه‌ی سیاسی روی ‌آورد، تا سه سال پس از کودتای 28 مرداد 1332، عضو فعال حزب توده ایران بود. در پی گسست از حزب توده، با شماری از روشنفکران انقلابی و هم‌رزمان پیشین، نبرد علیه دیکتاتوری شاه را ادامه داد. به کانون نویسندگان ایران پیوست که برای آزادی اندیشه و بیان در تکاپو بود.
پس از انقلاب بهمن 1357، با انتشار هفته‌نامه‌ی صدای معاصر و نشریه‌ی تئوریک مارکسیستی اندیشه، پیکار دموکراتیک برای دستیابی به آزادی، برابری و عدالت اجتماعی را پی‌گرفت.
در نیمه‌ی سال 136۱، همانند بسیاری از دگراندیشان و مخالفان اصولی جمهوری اسلامی، ناگزیر به گریز از ایران شد. همراه با خانواده‌اش به پاریس کوچید و زندگی در تبعید را آغازید.
در سال‌های زندگی در تبعید، از پیکار با جمهوری اسلامی و نیز پژوهش و نگارش در زمینه‌های گوناگونِ برآمدن این نظام ناهمزاد با زمان، دست نکشید. نه تنها پای ثابت حرکت‌های اعتراضی علیه بیدادگری‌های دین‌سالاران شیعی در میهن‌مان بود، بلکه از آفرینندگان آثار ارزشمندی در تاریخ ایران معاصر به شمار می‌آید؛ به ویژه از جنبش مشروطه‌‌خواهی به این سو.
باقر مؤمنی از انگشت شمار اندیشمندان مارکسیست است که قرآن و نوشته‌های اسلام‌شناسان دیروز و امروز را به نقد کشیده است.
جای این نویسنده‌ی فرهیخته و سنجشگر که زندگی پُربارش الگوی بسیارانی بوده است، برای چند نسل از روشنفکران و پیکارگران آزادی ایران که بسیار از او آموخته‌اند، تا سال‌های سال خالی خواهد ماند.
تاریخ خاکسپاری و مراسم بزرگداشت باقر مؤمنی در اطلاعیه‌ی دیگری به آگاهی همگان خواهد رسید.
خانواده و دوستان باقر مؤمنی

Nov 20, 2023


باقر مؤمنی، یار وفادار و برجسته‌ترین ویراستار نشر نقطه، 19 نوامبر 2023 (28 آبان 1402) چشم بر جهان فروبست و ما را در ماتمی ژرف، فرو برد. در زنده‌ نگهداشت یاد او، دو دفتر «باقر مؤمنی، رهروی در راه بی‌پایان» را به رایگان در اختیار همگان می‌گذاریم که می‌خواهند این روشنفکر فرهیخته، تاریخ‌دان برجسته، پژوهشگر مارکسیست و روشنگر انقلابی را بهتر بشناسند. جای او در میان ما همواره سبز است.
نشر نقطه

دفتر نخست
دفتر دوم


آرشیو

مراسم بزرگداشت باقر مؤمنی به مناسبت نود و پنجمين سالروز تولد او
در کنفرانس‌های مجازی گفتارهای برکلی
۲ خرداد ۱۴۰۰ / ۲۳ مه ۲۰۲۱
برگرفته از: تارنمای گفتارهای برکلی

صدا

 

Noghteh.org © 1998-2024. All rights reserved. Web design: Homayoun Makoui